زمینه های نوگرایی در بستر نقاشی ایران (جنبش سقاخانه)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده مهسا نجات
  • استاد راهنما جلال الدین سلطان کاشفی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

هدف از این تحقیق بررسی زمینه¬های نوگرایی و موشکافیِ عوامل شکل¬گیری نقاشی مدرن ایران و بررسی ساختاری آثار با تحلیل عناصر شکلی آن است. البته با محوریتِ استفادۀ نقاشان نوگرای ایرانی از عناصر سنتی-ایرانی برای هویت¬بخشی به آثار خویش در عرصه¬های جهانی. برای نیل به این هدف مشخصا جنبش سقاخانه که مهم ترین و تنها جنبش نسبتا منسجم هنر نوگراست انتخاب شده و تعدادی از آثار شاخص این جنبش مورد بررسی قرار گرفته است. نظر نویسنده بر این بوده است که هنر نوگرای ایران متاثر از تحولات هنر غرب بوده است و پس از طی مرحله اول جذب و تکرار هنر مدرن غربیُ درصدد ساخت هنر مدرن ایرانی – بومی در آمده؛ با تمهیداتی از قبیل استفاده از عناصر سنتی-ایرانی که نقاشان ایرانی به طور گسترده¬ای از دهۀ 20 به بعد استفاده کردند به¬خصوص در دهه¬های 40 و 50 شمسی که در قالب جنبش سقاخانه عرضه شد، اولین جنبشی که بتوان به آن واژۀ مکتب اطلاق کرد. حمایت¬های دولتی از هنری که بیانگر هویت ایرانی باشد نیز در این راه بی¬تأثیر نبوده است. با استفاده از عناصر فرمی خاص که برگرفته از گذشتۀ ایران بود و در عین حال سبک کاریِ کاملاً نوگرا که در تناقض با این عناصر فرمی بودند هنری شکل گرفت که بیشتر جنبۀ تزئینی داشت و از برخی سیاست¬های دولتی و حال و هوای فکری جامعه تبعیت می-کرد. مسلماً متأثر شدن از نقاشی مدرن غربی مهّم¬ترین وجه اشتراک آثار این دوره بود ولی استفادۀ صوری و تزئینی از عناصر سنتی-ایرانی باعث شکل¬گیری هنری نه¬چندان عمیق در این برهه شد. در متن این نوشتار به تعاطی ها و تعادی های امر مدرن و نسبت این مواجه با ویژگی های درونی این دو مفهوم نیز پرداخته می¬شود. همچنین با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و رسم جداولی برای تجزیه و تحلیل آثار سعی شده است تا به پاسخِ درخور به مسائل مطروح رسید.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر

جنبش سقاخانه ازجمله مهم‌ترین جنبش‌های هنری ایران بوده است که هنرمندان آن با رویکردی ملی به‌‌خلق اثر پرداخته‌اند. این تحقیق که باهدف مطالعه نقاشی سقاخانه با بهره‌‌گیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر انجام پذیرفته، با رویکردی توصیفی-‌‌‌‌تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این پرسش پاسخ‌داده‌است که نحوه خلق آثار هنرمندان این جنبش، تا چه میزان با مفاهیم هرمنوتیک گادامر، مرتبط و قابل‌شرح است. ...

متن کامل

بررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر

نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...

متن کامل

اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*

فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...

متن کامل

بازخوانی جنبش انصارالله یمن در بستر انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران یکی از اتفاقات مهم و تأثیرگذار بر جامعه شیعیان یمن بوده است؛ چون انقلاب اسلامی همواره یکی از ماموریت‌های خود را حمایت از خیزش‌های مردمی علیه رژیم‌های مستبد اعلام کرده است. از طرفی رهبران ایران نیز، داعیه صدور نرم انقلاب را داشته و دارند. واقعیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از مستضعفین در برابر مستکبرین و همچنین تصویرسازی‌های ایران هراسانه از صدور این انقلاب، در کنار تهدید و تحد...

متن کامل

اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*

فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...

متن کامل

اشیاء جادویی در فرهنگ عامه ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*

فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر دار...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023